Ten Cate gaat voor groen

“Ons ondergoed staat voor de beste pasvorm en de beste kwaliteit. Prachtige producten die niet alleen goed zitten maar ook goed blijven! Goede producten moeten natuurlijk ook verantwoord geproduceerd worden. Daarom kiest Ten Cate vanaf seizoen 2021 voor eerlijke en duurzame materialen en gebruiken wij uitsluitend nog biologisch katoen. Met gecertificeerd (GOTS) katoen, kiezen we voor een zachte, comfortabele en duurzaam geproduceerde stof. We zijn er als organisatie trots op dat we op deze manier ons steentje kunnen bijdragen aan een betere samenleving.”

De groene geest van Loets ten Cate

Andrea van der Kemp is productmanager bij Ten Cate. Zoals haar tongval enigszins doet vermoeden is ze geboren en getogen Twentse. “Ten Cate spreekt mij aan als bedrijf zeker omdat deze onderneming al sinds de start in 1952 bekend staat als innovatief en sociaal geëngageerd. Oprichter Loets ten Cate was goed voor zijn mensen en voor zijn omgeving. Verantwoord ondernemerschap zit hierdoor in ons DNA. Loets startte indertijd met een klein textielbedrijf met een grote missie: “kwaliteit voor iedereen!” Met een breed assortiment ondergoed voor de hele familie, groeide ‘zijn’ Ten Cate snel uit tot een Nederlands icoon en een van de meest geliefde merken van ons land. Dat krijg je niet voor elkaar zonder oog voor je omgeving.”

Beter voor mens en milieu

Volgens Andrea heeft ‘groen’ verschillende aspecten. “Ondergoed zit op je lijf! Je huid is je grootste orgaan dus iets moet lekker zitten. Het is belangrijk dat de gebruikte stof gezond voor het lichaam is. Dat is ‘groen’. Maar we maken ook keuzes in andere delen van het productieproces die beter zijn voor mens en milieu. Je kijkt in je supply chain naast kwaliteit en de keuze van je verpakking ook met welke fabrikant je werkt en hoe hij zich naar zijn medewerkers en zijn omgeving gedraagt. Ook dat is groen.”

MVO is een ondernemingsvisie

“Vier jaren geleden heeft L. ten Cate zich aangesloten bij het Convenant Duurzame Kleding en Textiel waarbij we samen met andere Nederlandse merken aan de slag zijn gegaan om misstanden zoals milieuschade, uitbuiting en dierenleed te voorkomen en de gezondheid en veiligheid van werknemers te verbeteren.  Gezamenlijk hebben we afspraken gemaakt hoe wij kunnen bijdragen aan een betere wereld. Dit is investeren in de toekomst en alhoewel we er nog niet zijn gaan we de goede kant op. Ten Cate is een sterk merk en we willen een aantal duurzame standaarden waarbinnen wij produceren onderstrepen. MVO is een mentaliteitskwestie en een ondernemingsvisie. Een continu proces. Onze directie begrijpt dat en geeft ons de ruimte om aan onze duurzaamheid te werken. “ Aldus Andrea.

Klant vraagt ernaar

‘Tachtig procent van onze collectie wordt gemaakt van katoen. Dat wordt dus vanaf volgend voorjaar uitsluitend biologisch. Ook voor onze badmodelijnen Tweka en TC WoW werken we zoveel mogelijk met biologische materialen. Ook hierin zijn we best vooruitstrevend. Naast het maatschappelijke zit hier ook een commerciële kant aan. Klanten verwachten dit van een merk als Ten Cate. Sterker nog, ze vragen ernaar! Duurzaamheid is in toenemende mate bepalend voor hun keuze. Je doet simpelweg niet meer mee als je hier geen rekening mee houdt.”

Sinds december 2015 houdt Antea een belang in L. Ten Cate van 92%.

Ten Cate gaat voor groen

Antea Participaties in het kort

Antea Participaties verstrekt risicodragend vermogen aan ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf. De aandacht is gericht op jongere bedrijven met een groeipotentieel en een ‘track record’ van enkele jaren. Daarnaast gaat de interesse uit naar volwassen ondernemingen in de expansiefase of bedrijven die te maken krijgen met een management buy-in / buy-out als oplossing voor een opvolgingsprobleem van de DGA.