Interhal Group (hoofdkantoor Breda), totaalleverancier van hoogwaardige en duurzame non-food merkproducten voor de professionele keuken en de gedekte tafel, heeft AKB Grootverbruik in Zeist overgenomen. AKB is leverancier in keuken- en tafelbenodigdheden met een sterke positie bij met name ziekenhuizen en zorginstellingen. AKB gaat verder als zelfstandige divisie binnen de Interhal Group. Met deze stap verstevigt Interhal Group haar positie in de Healthcare & Foodservice markt.
Door de krachtenbundeling van beide bedrijven zullen AKB en Interhal hun posities in de Nederlandse markt verder versterken. Daardoor zullen zij beter in staat zijn een breder en duurzamer productaanbod aan te bieden aan hun klanten.
AKB heeft een rijke historie en een grote vaste klantengroep in Nederland. Deze bestaat onder andere uit ziekenhuizen, zorginstellingen en horecabedrijven die door de overname toegang krijgen tot een nog completer productportfolio. AKB heeft een omzet van ongeveer € 5 miljoen. Ook de klanten van Interhal hebben voortaan toegang tot het gespecialiseerde assortiment kwaliteitsproducten van AKB en worden breder bediend.
Interhal is actief op het gebied van de gedekte tafel voor hotel of restaurant. Het totaalaanbod omvat zowel modern als klassiek porselein, karaktervol keramiek en keukenmaterialen. Naast de gedekte tafel biedt Interhal elegant en eigentijds glaswerk. Interhal werkt uitsluitend met A-merken waarbij specifiek wordt geselecteerd op duurzaamheid en topkwaliteit. Regelmatig komt Interhal met nieuwe producten op de markt met een toonaangevend of innovatief design.
De producten worden geleverd via een omvangrijk dealernetwerk én rechtstreeks aan de professionele horeca zoals hotels, restaurants en zorginstellingen. Naast de professionele foodservice markt, is Interhal ook actief in het Retail segment met twee deelnemingen gericht op koken & tafelen, woonaccessoires, cadeaus, stationary en lifestyle.
Pieter Schouten, algemeen directeur Interhal Group, is blij met de overname: “AKB en Interhal zijn een match op meer dan één vlak. We treffen elkaar op het gebied van duurzaamheid, kwaliteit en service. Bovendien sluiten de expertises van onze teams uitstekend op elkaar aan. Met de overname zetten we dus een belangrijke stap waar beide bedrijven sterker van worden.”
Commercieel directeur Guus van der Borgt: “Toen Antea toetrad in 2018 hebben we een buy-and build strategie afgesproken. Na de overname van Ton Hagedoorn, de fusie met Pabst & Pabst en de doorstart van Cortina (o.a. de Moleskine-notitieboekjes) is AKB het vierde bedrijf dat we sindsdien toevoegen aan de Interhal-groep. Met de overname van AKB vergroten we ons productaanbod en kunnen hierdoor beter inspelen op de behoeften die leven in de markt. Bovendien profiteren leveranciers van een groter afzetkanaal, zowel via Interhal als via AKB.”
Antea heeft een belang van 50% in Interhal. De rest van de aandelen is in handen van het management.