Horequip groeit in Corona-tijd

Antea-deelneming Horequip is erin geslaagd haar Service & Onderhoud-activiteiten fors uit te breiden. LIDL en ALDI werden recentelijk geworven als nieuwe klant en bij Ahold Delhaize werden de activiteiten in Nederland en België uitgebreid.
Bij Ahold Delhaize is Horequip, die tot dat moment het onderhoud van de bakovens in de winkels deed, inmiddels verantwoordelijk voor onderhoud en service van circa 13.000 apparaten. Behalve broodovens zijn dat ook snijmachines, koffiemachines, vaatwassers, citruspersen etc.
Daarnaast zal zij per 1 oktober a.s. ook het onderhoud en de service van alle broodovens in Nederland gaan verzorgen voor LIDL en ALDI. Mede hierdoor zal Horequip haar positie als marktleider in onderhoud en service van Foodservice-apparatuur verder kunnen verstevigen.
De snelle groei van Horequip komt voort uit haar ambitie om ‘de beste servicedienst van Nederland te zijn’ in dit specifieke vakgebied (Foodservice Equipment), en de innovaties die Horequip heeft ontwikkeld voor haar klanten om dit mogelijk te maken.
Directeur Mario Peters licht enkele baanbrekende ontwikkelingen die Horequip in de afgelopen jaren heeft geïntroduceerd toe: “Ik wil het Horequip Remote Monitoring System (HRMS) noemen. Hiermee kunnen alle apparaten/processen binnen een supermarkt/restaurant door ons “smart” gemaakt worden middels sensoren. De hieruit voortkomende meldingen c.q. acties worden automatisch door het systeem aan de betreffende medewerker van de klant of externe partij doorgestuurd. Het gehele proces wordt gemonitord vanuit de control room van Horequip. Voorbeelden hiervan zijn;

  • Predictive maintenance. De servicedienst krijgt automatisch een melding dat onderhoud of reparatie nodig is voordat het toestel het begeeft.
  • Staff management. Als een bepaald aantal klanten de winkel binnenkomt via het poortje, wordt via een algoritme bepaald wanneer deze mensen zich bij de kassa zullen melden, zodat de kassabezetting hier exact op kan worden afgestemd.
  • Remote store management. Niet alleen monitoring, maar ook tijdig en op afstand aanpassen van klimaat, temperaturen in de koelingen, verlichting etc. zorgt voor aanzienlijke besparingen en verbetering van de processen tegen relatief lage maandkosten.”

Een andere baanbrekende innovatie is de Coolswap/Hotswap, waarbij in plaats van het gebruikelijke systeem van servicetechnici die overal ‘on site’ reparaties verrichten de Horequip-klant (bijvoorbeeld een koelmeubel in een supermarkt) het defecte apparaat kan omwisselen voor een identiek exemplaar. “Vervolgens wordt het defecte apparaat in ons Servicelab in Steenwijk hersteld. Dit levert voor onze klanten een enorme reductie van kosten en stilstandstijd op. De bouw van ons nieuwe Servicelab is gestart en zal half december 2020 worden opgeleverd.”
Horequip wiens andere tak van sport, het ontwerp en de bouw van (bedrijfs)restaurants, geraakt is door de Corona-crisis laat met haar groeiende Service & Onderhoud-activiteiten zien dat de Corona-crisis ook kansen biedt voor innovatieve, snel omschakelende ondernemers. Juist de Foodservice-sector beleeft goede tijden in deze Corona-pandemie.

Antea Participaties in het kort

Antea Participaties verstrekt risicodragend vermogen aan ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf. De aandacht is gericht op jongere bedrijven met een groeipotentieel en een ‘track record’ van enkele jaren. Daarnaast gaat de interesse uit naar volwassen ondernemingen in de expansiefase of bedrijven die te maken krijgen met een management buy-in / buy-out als oplossing voor een opvolgingsprobleem van de DGA.